KORAAL: DE KLEUR VAN DE ZOMER 2019

[‘Koraal: de kleur van de zomer 2019’ is onder de titel ‘Koraal: de kleur van dit seizoen’ eerder verschenen in de zomereditie van het gratis online inspiratie magazine The Fran 2019.3.]

Je weet misschien al dat Pantone de kleur ‘living coral’ heeft uitgeroepen tot kleur van het jaar 2019. Koraal is een van mijn lievelingskleuren, dus way to go Pantone, en een echte zomerkleur. Hoog tijd dus dat koraal een keer de scepter zwaait in The Fran Magazine!

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK LEUK: LILA – DE KLEUR VAN DE LENTE 2019

living coral pantone colour of the year 2019

KORAAL: DE KLEUR

Koraal is een kleur tussen oranje en roze in. Je hebt koraaltinten die meer oranje zijn en er zijn tinten die meer roze zijn. In mijn kleuren spectrum zit het in de buurt van zalmroze, maar dan meer richting oranje. Pantone heeft 13 verschillende koraaltinten, dus kies vooral je eigen favoriete koraaltint 🙂 Als Living Coral heeft Pantone de kleur gekozen met de hexcode ff6f61. (Google maar eens dan zie je precies welke kleur het is.)

De kleur koraal is oorspronkelijk afgeleid van de koraalkleuren in de oceaan, maar koralen kunnen echt alle kleuren hebben. Zo herinner ik me een bloedkoralenketting van mijn moeder die dieprood was, in plaats van oranje-roze.

Zo zie je maar: alles kan in kleurenland. Een van de redenen van Pantone om te kiezen voor Living Coral als kleur van 2019 was om bewustwording te creëren voor stervende koraalriffen overal ter wereld. En voor je het weet heb je een maatschappelijk relevante trui aan!

institute for figuring iff los angeles crochet coral reef 2018

EEN WERELDWIJD HAAKPROJECT

Pantone sluit zich hiermee aan bij het Institute for Figuring (IFF) uit Los Angeles. Het IFF koppelt kunstprojecten aan wereldwijde problemen om ze op die manier aan te kaarten bij een groot publiek en zo beklijvende aandacht te geven. In 2018 initïeerden Margaret en Christine Wertheim van het IFF het ‘Crochet Coral Reef’, een wereldwijd haakproject waarbij iedereen kan meedoen om een koraalrif te haken. Ook het Van Abbemuseum in Eindhoven deed hieraan mee. Tijdens je museumbezoek kon je een paar steken haken en zo een bijdrage leveren aan een steeds groter wordend netwerk van gehaakte wiskundige, artistieke koraalpatronen.

De resultaten zijn super indrukwekkend, kleurrijk en volumineus. En het is nog steeds gaande! Voor meer informatie, bekijk de website crochetcoralreef.org

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK LEUK: KOBALTBLAUW – DE KLEUR VAN DE WINTER 2019

margaret wertheim christine wertheim crochet coral reef institute for figuring iff los angeles 2018

KORAAL ALS INSPIRATIEBRON

Tijdens de bloedhete zomer van 2018 heb ik me laten inspireren door verschillende soorten koralen voor mijn Koraal Collectie. Ik denk dat ik dat vooral deed omdat het me daar lekker koel leek, zo diep in de oceaan. Ook andere creatievelingen en kunstenaars gebruiken het als inspiratiebron. Hieronder een selectie kunstwerken, keramiek en foto’s.

ENTER THE FRAN ZONE

Dit was een artikel uit de zomer editie van mijn gratis online inspiratie magazine The Fran. Wil je graag meer lezen en zien? Enter dan The Fran zone en ontvang gratis:

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 1 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
  • en je kunt je met 1 klik weer uitschrijven
* indicates required

MARGARET MACDONALD & FRANCES MACDONALD

‘Margaret MacDonald & Frances MacDonald’ is onder de titel ‘The MacDonald Sisters’ eerder verschenen in de lente editie van het gratis online magazine The Fran 2019.2.

Een jaar geleden had ik nog nooit van de MacDonald zussen gehoord. Dus ik schat de kans hoog in dat jij ook nog nooit van ze gehoord hebt. En dat is echt super jammer. Dus daar gaat nú verandering in komen. Maak kennis met Margaret MacDonald Mackintosh: creatief genie van de Glasgow School en met Frances MacDonald Macnair: artistieke en emancipatoire pionier.

150 JAAR MACKINTOSH

In het voorjaar van 2018 was ik op vakantie in Schotland en een paar dagen in Glasgow om te genieten van alle tentoonstellingen rondom 150 jaar Mackintosh. Charles Rennie Mackintosh (1868-1928) was een Schotse architect. Zijn sierlijke, slanke meubels, interieurontwerpen en gebouwen waren een hit rond de eeuwwisseling in 1900.

In al die tentoonstellingen, museumshops en in de begeleidende folders en boeken ontdekte ik dat Mackintosh getrouwd was met de kunstenares en ontwerpster Margaret MacDonald (1865-1933). Over wie hij zei: ‘Mijn liefste, je zit in minstens de helft dan wel driekwart van mijn werk’. En ‘ik heb misschien talent, Margaret is het genie.’

Eind negentiende, begin twintigste eeuw kon dat nog. Een vrouw volledig in de schaduw zetten van haar man. En daarom vieren we nu 150 jaar Mackintosch en geen 150 jaar MacDonald. Verderop in de twintigste eeuw verkondigden gerespecteerde kunstrecensenten en -historici dat het feit dat MacDonalds handtekening (MMM) op tekeningen en schilderijen staat, naast die van Mackintosh (CRM) niet betekent dat zij daadwerkelijk heeft meegeholpen, maar puur dat ze erbij was toen het werk gemaakt werd. W.T.F. Zelfs als je je werk signeert kan het dus blijkbaar, als het briljant genoeg is, gewoon aan een man toegeschreven worden.

MARGARET MACDONALD & FRANCES MACDONALD

Dat was niet het enige dat ik ontdekte in Glasgow. Ik ontdekte ook het individuele werk van Margaret MacDonald: sierlijk, als een volwassen sprookje, statig, volkomen uniek, zowel qua materiaalkeuze en -bewerking als qua beelden. Duidelijk geïnspireerd op Keltische symboliek, mysteries en folklore, maar tegelijkertijd heel modern.

Toen ik me verdiepte in Margaret Macdonald (wikipedia + een grote internetbundel + de Europese roamingregels van Neelie Kroes are your friend) ontdekte ik haar zus: Frances MacDonald (1873-1921). En wat bleek: de zussen hadden een stuk meer artistieke geschiedenis samen en als individu, dan puur als echtgenotes van.

Ben je er klaar voor?

THE GLASGOW FOUR: FURORE VOOR MARGARET MACDONALD

De Engelse zussen MacDonald verhuizen in 1890 met hun ouders van Newcastle naar Glasgow in Schotland. Ze starten daar samen aan de design faculteit van de Glasgow School of Art. Ze volgen een breed vakkenpakket en leren werken met verschillende soorten media: metaal, borduurwerk en textiel. In 1896 starten de zussen hun gezamenlijke designstudio in Glasgow: The MacDonald Sisters Studio.

Francis Newbery, hoofd van de Glasgow School of Art stelt de dames in 1892 voor aan Charles Rennie Mackintosh en Herbert MacNair. Newbery vind dat hun werk dezelfde karakteristieken vertoont. Vanaf 1894 exposeren ‘The Four’, zoals ze al snel genoemd worden, gezamenlijk hun werk, dat gemengde reacties ontvangt. Vanwege hun sinistere tekeningen en langwerpige, creepy silhouetten krijgen ze achter hun rug om al snel de bijnaam ‘de Spook School’.

Vanaf haar huwelijk met Mackintosh in 1900 werkt Margaret MacDonald steeds meer met hem samen en steeds minder met haar zus Frances. Tussen 1895 en 1924 levert ze werk voor meer dan veertig tentoontstellingen in Europa en Amerika.

MacDonald en Mackintosh zijn niet kieskeurig als het op opdrachten aankomt. Ze willen graag aan de slag en ontwerpen het interieur van de Willow Tearoom in Glasgow. Hun grootste opdracht krijgen ze in 1902 van de rijke Weense zakenman Fritz Waerndorfer. Samen ontwerpen ze de muziekkamer van zijn landhuis. Aan de wand komt het volgens kunstrecensenten beste werk van MacDonald: Opera of the Winds, Opera of the Sees en de Seven Princesses.

LIVERPOOL: STAGNATIE VOOR FRANCES MACDONALD

Gedurende die tijd zijn haar zus Frances en haar man Herbert MacNair verhuisd naar Liverpool. Ze geven beiden les aan de School of Architecture and Applied Art. Weg van de actieve artistieke omgeving van Glasgow en door het verliezen van het familiefortuin van de MacNairs blijven hun kunst carrières steken in het onderwijs. Na haar jaren in Liverpool onderzoekt MacDonald in haar kunst persoonlijke, emancipatoire thema’s: wat betekent het om vrouw te zijn? Wat betekent het om kunstenaar te zijn? Kun je tegelijkertijd moeder en kunstenaar en echtgenoot zijn? Haar werk uit die periode levert een somber, soms uitzichtloos en gevangen beeld van een vrouw die een ander leven leidt dan ze voor ogen had.

Terwijl Mackintosh en MacDonald furore maken over de hele wereld, stagneren MacNair en MacDonald in Liverpool. In 1921 sterft Frances MacDonald aan een hersenbloeding (of ze pleegt zelfmoord, de literatuur is niet eensluidend). MacNair vernietigt daarna meer dan de helft van haar kunstwerken. Hij sterft in 1955 nadat hij decennia lang niets meer heeft geproduceerd. Margaret MacDonald maakt na 1921 geen nieuw werk meer en sterft in 1933, 5 jaar na haar echtgenoot. Hun erfenis bedraagt 8 pond. In 2008 wordt het werk van Margaret uit 1902 The Red Rose and The White Rose verkocht voor 3.3 miljoen dollar.

MARGARET MACDONALD VERSUS FRANCES MACDONALD

Frances en Margaret, twee zussen, uit hetzelfde nest, van wie het leven zo evenwijdig van start ging, zitten jaren later allebei op een volledig ander spoor. Margaret is een gerespecteerd kunstenares, bewandelt het niet-gebaande vrouwelijke pad, onder andere dankzij haar succesvolle man en hun samenwerking. Die samenwerking met Mackintosh is ook de reden dat het werk van Margaret wél is opgenomen in de kunsthistorische canon en dat van Frances niet. Frances’ stijl werd afgedaan als sprookjesachtig. Het was te ‘feminien’ en werd daardoor niet serieus genomen. Als klap op de vuurpijl vernietigt haar man na haar dood het overgrote deel van haar oeuvre.

Als je het werk van de beide vrouwen vergelijkt, dan kun je Margaret zien als het commerciële genie van de Glasgow school. Haar stijl ontwikkelt zich van creepy naar modern. Ze weet wat de markt wil en speelt daarop in. Ze maakt nieuwe, inventieve, breed inzetbare kunst. Haar creativiteit lijkt onuitputtelijk en haar werk getuigt van kruisbestuiving met andere genres en stromingen.

Frances daarentegen onderzocht in haar werk thema’s als moderne vrouwelijkheid. Ze verwerkt onderwerpen als moederschap, de man-vrouw verhoudingen en de maatschappelijke verwachtingen rondom vrouw-zijn. Haar werk is diffuser, haar kunst experimenteler. Ze onderzoekt haar identiteit en verbeeldt dat op een symbolische manier. Daardoor vind ik het werk van Frances op dit moment nog steeds actueel en dat van Margaret minder. Haar werk roept vragen op als: wat is de rol van de vrouw in onze huidige samenleving? Voor welke keuzes sta ik nu als vrouw? Hoe definieert het moederschap mijn vrouwelijke identiteit en welke rol spelen de actuele man-vrouw verhoudingen?

2021: 100 JAAR MACDONALD SISTERS

Dus: ik stel voor om in 2021 100 jaar MacDonald Sisters te organiseren. Met net zoveel publiciteit, folders, tentoontstellingen, websites, toeristische attracties en rondleidingen als in 2018 tijdens het 150 jaar Mackintosch festijn. De Tearooms zijn open. Laat al het werk van Frances dat het wél heeft overleefd naar Glasgow komen en organiseer een overzichtstentoonstelling. En zet er in godsnaam een goede kunsthistorica op. Zodat de MacDonald sisters hun plek kunnen innemen in de Schotse kunstgeschiedenis en in die van West-Europa.

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK INTERESSANT: FRIDA KAHLO – KUNST & KARAKTER

ENTER THE FRAN ZONE

En dan hoor jij alle Fran Zone studio updates als eerste! Je ontvangt ook 10% korting op je bestelling en persoonlijke aanbiedingen als er een nieuwe collectie live gaat. See you on the other side!

* indicates required

LENTE IN LOGAN BOTANIC GARDEN

‘Lente in Logan Botanic Garden’ is eerder verschenen in de lente editie van het gratis online magazine The Fran 2019.2.

Een exotische tuin in Schotland? Als in: palmbomen, tropische varens en bamboe? Ja. Ontdek Logan Botanic Garden!

Als Schotland bij jou bekend staat als het land waar het altijd regent en het in de zomer niet warmer wordt dan zeg 20 graden, denk je misschien net als ik een jaar geleden: #hoe dan? Het antwoord: de warme golfstroom! De zee neemt warme wind mee naar de zuid-westkust van Schotland en zorgt voor een semi-meditterraans klimaat dat er weer voor zorgt dat de exoten kunnen overleven. En dat is dus een nogal verrassend schouwspel als je aankomt in je dikke trui, jas en sjaal. Alsof je een totaal andere wereld in bent gestapt. Nou daar is The Fran Zone natuurlijk helemaal van, parallelle universums en dat soort shizzle. Dus deze editie neem ik je mee naar Logan Botanic Garden, een exotisch universum in het zuidelijkste puntje van Schotland.

Exotische botanische tuin in Schotland

LOGAN HIGHLIGHTS

Het is natuurlijk het allerbeste om een hele dag van de tuin te genieten. Maar mocht je daar nou geen tijd voor hebben (of de kans dat je er ooit komt niet zo heel groot is), dan heb ik hier de hoogtepunten op een rijtje:

  • Het café (start met een kop koffie en een scone)
  • De ommuurde tuin
  • De visvijver
  • Het eucalyptus bos
  • De metershoge rhododendrons
  • De reuzenrabarber
  • De kas
  • Het café (eindig met een verkoelend glas ginger ale – of gewoon nog een kop koffie. En een scone!)

Middenin het ommuurde gedeelte van de tuin, waar het wemelt van cactussen en vetplanten, vind je de visvijver met mega grote oranje vissen in kraakhelder water, omringd door palmbomen.

De visvijver middenin de ommuurde tuin in Logan Botanic Garden.

Nog een highlight: de reuzenrabarber. Toen ik er was waren ze net gesnoeid en was het meer een rabarber slagveld. Maar als ze op hun best zijn, kun je er makkelijk onder verdwijnen. Goed voor epische foto’s.

Als je nog niet doodgaat van de hitte check dan ook nog even de kas want die staat vol met kleurrijke vetplanten, bloeiende cactussen en ander moois.

Een ander hoogtepunt van de tuin is het eucalyptus bos, waar het lijkt alsof je door een verfrissend kruidenbad wandelt, terwijl je wordt toegezongen door een heel orkest aan vogels. Check het filmpje dat ik daar opnam:

DE RHODODENDRONS

De metershoge rhododendrons die ik in Logan zag, overtroffen alle rhodo’s die ik tot dan toe in mijn leven heb gezien. En als dochter van een rhododendonkweker heb ik er toch aardig wat gezien… Het waren geen struiken meer, maar bomen en ze stonden allemaal in bloei. Roze, wit, paars, oranje, lila, het was echt een feest! Als iets me de afgelopen anderhalf jaar heeft geïnspireerd om mijn dromen in de wereld te zetten, dan zijn het die rhododendrons. Zo totaal onbevangen, alle ruimte innemend die hen toekwam, bloeiend als een gek. Ontroerend mooi.

Metershoge rhododendron in de botanische tuin in Logan, Schotland.

PRAKTISCHE INFO LOGAN

In de ommuurde tuin is er een gezellig cafeetje waar je de allerbeste scones ever kunt bestellen en lekker kunt oppeuzelen op een bankje in de tuin, terwijl je reisgenoot zijn best doet om een wilde fazant te fotograferen. Priorities people…

Logan Botanic Garden is dagelijks geopend, check de website voor actuele openingstijden en toegangsprijzen. Gaat dat zien!

ENTER THE FRAN ZONE

Nieuwsgierig geworden naar meer mooie artikelen uit The Fran Magazine van dit seizoen? Enter the Fran Zone via onderstaand formulier en lees het vandaag nog! Je ontvangt dan ieder seizoen gratis een nieuw inspiratie magazine vol kleur, design, kunst, portretten van toffe kunstenaressen, interviews met creatieve ondernemers, mooie reizen en fotoshoots. See you on the other side!

TWIJFEL JE NOG?

  • 10% korting op je eerste bestelling
  • 4 x per jaar The Fran Magazine
  • 1 x per jaar een Fran Special over de collectie
  • de mogelijkheid om nieuwe collecties voordelig te pre-orderen
  • alle ins & outs achter de schermen
  • de mogelijkheid om je ieder moment weer uit te schrijven
  • en alleen deze zomer: 10% korting op de hele collectie van Studio Glashelder


* indicates required

DORINE BOUDEWIJN VAN ATELIER BYDO

Dit interview met Dorine Boudewijn van Atelier Bydo is eerder verschenen in de lente editie van het gratis online magazine The Fran 2019.2.

‘IEDEREEN KAN CREATIEF DENKEN’

“Iedereen kan creatief denken. Daar ben ik echt van overtuigd. En dan bedoel ik niet een patroon overnemen uit een boekje en dat precies gaan namaken met je handen. Nee, dan bedoel ik: het boekje uit het raam gooien en zelf iets creëeren, eerst in je hoofd en daarna met je handen.” -Dorine Boudewijn

Maak kennis met Dorine Boudewijn van Atelier ByDo: modeontwerper, kleur- en stijladviseur, naaidocent en specialist op het gebied van personal branding. Dorine is een creatieve duizendpoot en iemand met een positief en creatief egalitair wereld- en mensbeeld.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK INTERESSANT: INTERVIEW MET JOSÉ VERHOEF VAN OP & TOP JIJ

Dorine Boudewijn van Atelier ByDo in Nijmegen modeontwerpster kleur en stijl analyse naailessen coupeuse garderobecheck

CREATIEVE VISE VAN DORINE BOUDEWIJN

Iedereen kan creatief denken. Dat is niet alleen maar weggelegd voor kunstacademici of mensen met een creatief beroep. Iedereen kan het creatieve deel van het brein aanspreken. De kunst is dat actief te doen.

Dorine, wat betekent creativiteit voor jou?

“Creativiteit is het tegenovergestelde van structuur en overzichtelijkheid, omdat alle mogelijkheden nog open liggen. Stiekem heb ik er bij mijn naaiprojecten heel veel plezier in als dingen niet gaan zoals ik ze gepland had, omdat ik weet dat ik dan pas écht mijn creativiteit moet aanspreken.” De uitdaging is niet alleen metnaal van het gebaande pad (dan wel patroon) af te dwalen, maar om die ideeën ook echt in de wereld te zetten. “Alleen zo kan ik mijn ideeënstroom tot rust brengen.”

Creatieve Storm und Drang dus. Geen wonder dat het bij Atelier ByDo al snel niet meer alleen maar ging om naaien en patroontekenen. Vanaf 2013 volgt Dorine kleur- en stijlconsulent opleidingen en verbreedt ze haar aanbod.

MEER DAN ZWART

“Mijn motivatie om me te verdiepen in kleur komt voort uit mijn strijd om zwart los te kunnen laten. Ik droeg veel zwart, maar voelde dat het niet (meer) bij mij paste. Niet dat zwart een slechte kleur is. Zwart schermt af, beschermt je. Technisch absorbeert het alle licht en weerkaatst het niets. Als je zwart draagt, laat je dus niets van jezelf zien. Voor veel mensen geeft dat veiligheid. Voor pubers is het bijvoorbeeld heel normaal en natuurlijk om zwart te dragen. Er komt heel veel op ze af, daar willen ze zich van afzetten of tegen beschermen. Zwart kan ook veel ruimte geven aan de ander. Mensen in dienstbare beroepen hebben er op die manier baat bij. Maar voor mij betekende het mezelf verstoppen voor de buitenwereld. En dat wilde ik niet meer. Ik wilde wereld juist met open armen tegemoet treden en ik wilde leren andere kleuren te gebruiken.”

Wat heb je in die tijd geleerd over kleur?

“Het spanningsveld tussen wat meetbaar is en wat niet, fascineert mij enorm. Technisch gezien is kleur een frequentie, een radiogolf in het elektromagnetische spectrum waarvan we erkennen dat het ‘iets’ met mensen doet. Maar ‘wat’ precies erkend wordt, is heel complex. Van röntgen- en gammastraling zijn de effecten heel nasty en meetbaar. De effecten van licht en kleur, de frequenties die we als mens daadwerkelijk kunnen zien, zijn niet direct lichamelijk meetbaar. Maar de effecten ervan zijn wel indirect meetbaar op psychologisch niveau. Kleur verbindt het intuïtieve met het intellectuele. Het denken met het voelen. Kleur bevindt zich precies in het spanningsveld tussen wat meetbaar is en wat niet. Heel veel mensen zitten erg in hun hoofd. Met kleur, licht en creativiteit kun je meer evenwicht creëeren en het intuïtieve, gevoelsmatige en lichamelijke aanspreken.

Dorine Boudewijn van Atelier ByDo modeontwerpster coupeuse kleur en stijl analyse colours by heart garderobecheck

DORINE BOUDEWIJN OVER LILA

Als je het hebt over de psychologische effecten van kleur, wat zijn dan die van de kleur lila?

“Lila representeert de spirituele ziel, gevoelig en opmerkzaam. Lila is verfijnd en heeft oog voor detail. Het is een subtiele, zachte, rijke kleur. Lila is een combinatie van paars met het element lucht. Paars staat voor intuïtie, verbeelding, geloof en vertrouwen. Lucht staat voor ideeën en overview. Lila past dus op dit moment heel goed bij jou en jouw pad: je hebt een visie en ideeën voor je bedrijf en wil die in de wereld zetten vanuit vertrouwen en verbeeldingskracht.”

“In mijn werk merk ik dat veel mensen lila moeilijk vinden om te dragen. Je vindt paars geweldig of je vindt het verschrikkelijk. Er is eigenlijk geen middenweg. Dat kan te maken hebben met de historische functie van paars. We associëren het met de kerkelijke traditie, dogma en machtsverhoudingen. Lila is de ijle variant van paars, het is transcendent en nodigt je uit om buiten het leven te staan. Om (weg) te dromen en je te onttrekken aan de realiteit. Hoogbejaarden dragen bijvoorbeeld wel heel makkelijk lila. Zelf hou ik enorma van lila [ze showt haar lila laarsjes] en van dromen, maar ik wil het daar niet bij laten, ik wil ook doen, creatief zijn.”

EXPERIMENTEREN & COMBINEREN

Hoe doe jij dat, creatief zijn?

“Het allerbelangrijkste voor mij is plezier hebben in dat wat ik doe. Daarom leg ik mezelf geen creatieve verplichtingen op. Als ik niet mag spelen en experimenteren dan kan ik niet leven. Voor mij is creativiteit onlosmakelijk verbonden met die experimentele component.”

Is dat voor jou ook de manier om uit een ‘creative block’ te komen? Door te experimenteren?

“Ik heb eigenlijk nooit last van creatieve blokkades. Ik heb last van het tegenovergestelde: bij mij stroomt de creativiteit áltijd! Er is geen prestatiedrang die het kan blokkeren. Ik heb juist pauzes nodig om niet creatief te zijn, even geen nieuwe ideeën. Soms ontstaan dan juist ook de allerbeste ideeën, omdat ik dan op een andere manier creatief ben.”

Jouw beste ideeën, waardoor zijn die geïnspireerd?

“Ik hou van het combineren van uitersten, van heel oud met gloednieuw, van goedkoop met duur. Maar ook qua materiaal, zacht versus hard. Modeicoon Iris Apfel doet dat bijvoorbeeld als geen ander en zij is een grote inspiratiebron. Ook de natuur is een constante bron van nieuwe ideeën. Laatst zag ik op weg naar mijn atelier de zonsopkomst en dacht: dit is een outfit! Nog dezelfde dag lag het ontwerp er.”

Dorine Boudewijn van Atelier ByDo modeontwerpster naailessen garderobecheck kleur en stijl analyse coupeuse colours by heart

MEER OVER DORINE BOUDEWIJN

Na de modeacademie en een studie Nederlands start Dorine in 2008 Atelier Bydo. Al snel breidt ze haar aanbod van naailessen uit met kleur- en stijladvies. Vanaf 2013 is ze fulltime ondernemer en volgt ze meerdere opleidingen op het gebied van kleur, personal branding en coaching. In 2018 start ze haar tweede bedrijf: Meer dan Stijl, waarmee ze zich richt op persoonlijke en professionele imago en life coaching.

WAT DORINE TE BIEDEN HEEFT

Je kunt bij Dorine terecht voor naailessen, workshops patroontekenen en quilten, unieke kleding op maat, kleur- en stijladvies. Op haar website www.atelierbydo.nl vind je naast alle informatie die je nodig hebt ook een agenda met workshops.

MEER INTERVIEWS MET CREATIEVE ONDERNEMERS?

Wil je graag meer interviews lezen met creatieve ondernemers zoals Dorine Boudewijn? Meld je dan gratis aan voor The Fran Zone en je ontvangt ieder seizoen een nieuw inspiratie magazine vol kleur, design, kunst, portretten van toffe kunstenaressen, mooie reizen en fotoshoots.

* indicates required
the fran magazine cover lente 2019

MIJN CREATIEVE PROCES

De sjaals, kussens en stoffen vliegen me hier om de oren! En dat is dus allemaal begonnen in september 2016, ergens in hartje Marrakesh. Je snapt ‘em al: vandaag een blog over mijn creatieve proces. Van inspirerende reis tot een shop vol mega blije sjaals, kussens en stoffen. Whoop!

DEEL 1 VAN MIJN CREATIEVE PROCES: STAP 1-4

Deel 1 gaat van inspiratie tot serie schilderijen. Aan het eind van deel 1 is er een concreet creatief ‘eindproduct’, namelijk een schilderij, of een serie schilderijen. In deel 2 (stap 5-7) neem ik het schilderij als uitgangspunt en kijk ik wat ik daar verder allemaal mee kan!

STAP 1: DE TUIN IN 🌴

Maakt niet uit welke of waar. Als er maar veel planten staan, de natuur de ruimte krijgt en je er kan verdwalen. In het geval van de Majorelle Collectie was het de Majorelle tuin in Marrakesh. Een magisch, kleurrijk paradijs vol cactussen, agaves, varens en bananenplanten. En met Olifantsoor, een plant die ik toen nog helemaal niet kende, maar helemaal weg van was!

Maar het kan dus overal zijn: de exotische tuin in Logan, de imponerende kassen in Glasgow, de oude bomen in Edinburgh, de bospaadjes in Invewere, de reusachtige rhododendrons in Varengeville sur Mer, de tuin bij nacht in Amsterdam, de grote bloemenperken in Berlijn en de fruitbomen in Applecross.

STAP 2: FOTO’S MAKEN 📷

Vervolgens kun je me de rest van de dag met rust laten, want dan maak ik van alles foto’s. Van alle planten waar ik blij van word, van bloemen met mooie kleuren, van mooie vormen en lijnen die me opvallen, van bladstructuren, van kasarchitectuur, van takken, repeterende patronen. De natuur verbaast me elke keer opnieuw. Dus ik kan een hele dag helemaal waus gaan, tot mijn telefoon zegt: ik ben vol.

STAP 3: INKT 🖌

Dit is een hele relaxte stap: de vormen proberen te vangen in inkt. Inkt werkt lekker snel, dus dan weet ik meteen wat wel en niet werkt. En omdat je in zwart-wit werkt hoef ik nog niet bezig te zijn met kleuren. Alleen maar vorm. Wat dus tot gevolg heeft dat ik dan ineens 50 inkttekeningen heb om uit te kiezen. Dat is soms wel een beetje een luxe probleem…

De inkttekeningen:

STAP 4: KLEUR 🎨

Yes, kleur! De vorm is er. Dus nu is kleur aan de beurt. Ik kies mijn kleuren heel intuïtief. Ik neem de tuin in gedachten en sla aan het mengen. En daar kan ik dan zo een hele ochtend mee bezig zijn. Ik hou ervan om als ik bezig ben met een serie, meteen alle kleuren te mengen. Ik start met de achtergrond kleuren. In het geval van de Majorelle serie wilde ik 2 kleuren per achtergrond met een mediterrane feel.

Daarna sla ik opnieuw aan het mengen van de kleuren op de voorgrond. Hier geef ik mezelf meer vrijheid: mengen, schilderen, weer mengen, weer schilderen. Wat werkt wel, wat werkt niet? Zo was de Blauwe Varen in eerste instantie een Groene Varen en was de Groene Cactus eerst nog oranje…

DEEL 2 VAN MIJN CREATIEVE PROCES: STAP 5-7

STAP 5: PATROON 🖼

De schilderijen zijn af! En dan begint het dromen, brainstormen, ontdekken: waar lenen ze zich voor? Kan ik er patronen van maken? Wil ik ze spiegelen of wil ik er tegels van maken? Waar wil ik ze op laten drukken? De mogelijkheden zijn eindeloos en ook dat is soms een luxeprobleem, haha!

STAP 6: STOF ✁

Voor de Majorelle Collectie heb ik gekozen voor stof. Omdat ik wilde dat mijn patronen in beweging komen, niet statisch blijven. En toen de stoffen geleverd werden, wist ik meteen: dit wil ik uitbouwen! Ik wil er meer mee doen! De stoffen inspireerden dus weer tot meer!

STAP 7: SJAALS, KUSSENS EN KLEDING 👕

Ik ontwierp sjaals, kussens en ik maakte kleding van de stof. En daarvoor maakte ik nieuwe geschaalde, gespiegelde patronen. Daardoor kreeg elk patroon weer een nieuw karakter. Ze gaan eigenlijk van groot (kussens), naar middelgroot (stof), naar klein (sjaals). En op dit moment ben ik aan het onderzoeken of ik ze ook nog wil schalen naar heel klein (voor stoffen die geschikt zijn voor bijvoorbeeld blouses) en naar mini voor herensjaals. Jaja, het houdt je bezig!

2016-2019: MIJN CREATIEVE PROCES

Van een bezoek aan een mooie tuin in 2016, tot een shop voor mooie sjaals, kussens en stoffen in 2019. De aanlooptijd was wel een beetje lang, want tussen stap 2 en 3 zat bijna 2 jaar. Straks zit ik in juli een maand in Spanje om inspiratie op te doen, dus wie weet dat ik het proces een beetje kan versnellen 😉

THE FRAN STYLE

Beweging, energie, natuur en patronen. Dat zijn de dingen waar ik telkens als een magneet op reageer. Het is voor mij onmogelijk om iets te maken zonder ten minste één van deze aspecten. Vandaag in The Origin Story of The Fran lees je alles over The Fran Style: mijn creatieve stijl en waar die vandaan komt. Let’s go!

BEWEGING A LA THE FRAN

Beweging is richting, focus, ontwikkeling. Het staat voor mij tegenover stilstand, stagnatie en als een kip zonder kop doelloos bezig zijn. Beweging is het belangrijkste aspect dat altijd terugkomt in mijn werk: het zwiert, het danst, het golft, het stroomt, het vloeit, het ruist, het groeit! Het gaat ergens heen, het stopt niet, het heeft een doel, het is in ontwikkeling. Het verandert en het is flexibel.

En dat past bij mij. Ik hou van beweging, van groei, van gaan, van dansen en van zwieren. Ik hou niet van stilstand of van doelloos ronddobberen. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld heel goed gewoon gaan wandelen om het wandelen. Zonder doel. Ik kan dat niet. Het lukt gewoon niet. Het voelt volkomen zinloos en dat past dus niet bij mij.

Ik hou van focus en ik hou van het hebben van een doel. Van bewegen met een richting. En dat doe ik ook als ik schilder. Ik schilder het liefst met trefzekere beweging, vloeiend en zonder twijfel, gericht op mijn doel: plezier!

ENERGIE VOLGENS THE FRAN

Energie is actie, vitaliteit en kracht in iedere denkbare vorm (wilskracht, daadkracht, levenskracht, veerkracht). Het staat voor mij tegenover geduld, volgzaamheid en passief zijn. Als het me lukt om energie in mijn werk te brengen, dan weet ik dat het goed zit: het bruist, het knettert, het tintelt en het zoemt!

En ook dat past bij mij. Mijn spirit animal is een kolibri en misschien denk je: wat is dat nou weer voor onzin? Maar een kolibri staat erom bekend dat hij een enorme energie reserve heeft die hij kan inzetten om op 1 dag meer dan 1000 bloemen af te gaan voor nectar. En daarna moet hij een dag slapen. Zo werk ik ook. In golfbewegingen. Eerst maak ik in no time 12 grote nieuwe schilderijen zoals bij de Hortus by Night serie en daarna moet ik een maand bijkomen.

Dus ja, energie, dat past bij mij als het gaat om schilderen: actie, niet afwachten, niet twijfelen, gewoon je idee volgen, daadkrachtig zijn en gewoon aan de slag gaan in dat atelier. Niet te moeilijk doen!

NATUUR – THE FRAN STYLE

Natuur is flexibiliteit, aanpassingsvermogen, groei en bloei. Het staat voor mij tegenover starheid, een ‘my way or the highway’-mentaliteit, verdorren en jezelf ingraven. De natuur is voor mij een onaflatende bron van inspiratie, ontspanning, geluk en guess what: energie. In zo’n maand van bijkomen na een creatieve uitbraak zorg ik dat ik de natuur opzoek. De natuur is daarom (bijna) altijd het onderwerp van mijn werk. De veelvormigheid, veelkleurigheid en veelzijdigheid wil ik altijd en overal in de spotlights zetten.

De natuur inspireert me om te blijven groeien en bloeien, om vindingrijk te zijn en creatief. Om flexibel te zijn waar het kan en standvastig te zijn waar het nodig is.

De natuur komt op allerlei verschillende manieren terug in mijn werk: als onderwerp, qua vormen en patronen, maar ook qua kleuren en qua compositie.

ORGANISCHE PATRONEN

Organische patronen zijn vloeiend, natuurlijk, stromend en out of the box. Ze staan voor mij tegenover maakbaarheid, geciviliseerdheid, door de mens bedachte en opgelegde patronen. Organische patronen zijn the river, not the rock.

In de organische patronen die ik maak zit als vanzelf veel beweging en veel natuur. De vormen stromen en vloeien en hebben een natuurlijk karakter. Ik voeg altijd nog een toefje Fran energie toe en tadaa: the Fran Style is geboren!

Als je de rest van The Origin Story van The Fran hebt gelezen, dan weet je dat ik in de afgelopen paar jaar behoorlijk wat door de mens bedachte en opgelegde patronen heb doorbroken. Ik vind het in dat licht heel bijzonder dat ik in mijn werk nieuwe organische vormen bedenk en uitwerk. Ik maak mijn eigen patronen, in samenspraak met de natuur.

The Fran Style bestaat dus uit beweging, energie, natuur en organische patronen. Het is the river, not the rock. The Fran Style stroomt, knettert en bloeit. Hell yeah!


HORTUS BY NIGHT SERIE

Mijn ideale wereld is een botansiche tuin vol bomen en struiken. Met planten die in bloei staan en op hun allermooist zijn. Daar komt in mijn Hortus by Night serie nog een mega feestelijk aspect bij: alle bomen, struiken en planten belicht in tegennatuurlijke kleuren. Vanuit vreemde hoeken, met bijzondere perspectieven en lichtshows. Met andere woorden: het is feest in mijn ideale wereld! Geweldig toch?!

Mijn goede voornemen voor 2019 was dat mijn werk geslaagd is als ik heb genoten van het creatieve proces. In dat licht is de Hortus by Night serie meer dan geslaagd. Ik vond het heerlijk om er aan te werken en ik heb ontzettend veel geleerd. Over schilderen, over materialen, over mijzelf en over mijn stijl. Maar daarover later meer. Nu eerst: alle 12 Hortus by Night schilderijen bij elkaar. Kijk en oordeel zelf!

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: HORTUS BY NIGHT

WAT VOND WYCHER?

‘Wat vond Wycher?’ is standaard de eerste vraag die ik dinsdagavond van Bob krijg als ik thuiskom van schilderles. ‘Wat vond Wycher?’ de rest doet er eigenlijk niet toe, haha. Dus daarom begin ik maar met wat Wycher vond. Eerst wat hij vond van part 1: de 6 kassen en daarna wat hij vond van part 2: de 6 gekleurde planten.

WYCHER OVER DE HORTUS BY NIGHT SERIE – PART 1:

Met de kas architectuur geef je jezelf en de kijker een heel duidelijk kader, dat geeft rust. De architectuur zet je vervolgens naar je hand. Als je kijkt naar het perspectief van de roze kas, dan kan dat natuurlijk niet, maar toch geloof je het als kijker. Je gaat mee met jouw verbeelding.

Bij de roze kas laat je de planten precies onderaan je doek beginnen. Dat geeft een opgekropt gevoel, alsof je de planten naar beneden duwt. Andere kassen hebben een ander perspectief waardoor die meer ademen, ze hebben meer lucht [vergelijk ‘Roze kas’ met ‘Blauwe kas’ en ‘Gele kas’].

Bij de rode kas doe je hetzelfde als bij de roze, maar het heeft toch een ander effect. Het perspectief is hier heel centraal. Waardoor het schilderij je geen ruimte geeft. Het is alsof het roept: hier ben ik, kijk naar mij!

In sommige kas schilderijen speel je het vormenspel op een ander niveau, daar overstijgt het de pure plantvormen. De vormen in de groene kas lijken zo van het doek te willen dansen. Dat maakt het fascinerend.

Die cactus [Gele kas] is een bijzondere. Dat is namelijk heel duidelijk een cactus, maar er is meer aan de hand. Het samenspel tussen de voor- en achtergrond, de kleuren, de compositie. Het heeft iets statisch, het lijkt wel elektrisch.

-Wycher, beeldend kunstenaar en docent/eigenaar van Schilderstudio Wycher Den Bosch, over de 6 kas schilderijen

WYCHER OVER DE HORTUS BY NIGHT SERIE – PART 2:

Je schilderijen zijn het sterkst als je je onderwerp net iets overstijgt. Als in: ok, het zijn planten, maar er is ook nog iets anders aan de hand. In het geval van ‘And fire’: licht? vuur? ‘A song of ice’ is geheimzinnig, je kunt er zo inlopen. Bij ‘Aliens’ weet ik helemaal niet wat er precies aan de hand is. Het lijken organische vormen, het is uitnodigend, heeft snoep kleuren, je wil het bijna opeten. En tegelijkertijd heeft het een laboratorium achtige sfeer. En dat past bij je hele serie: de planten zijn je thema, die zet je in de spotlights, maar je onderzoekt ze ook, je ontleedt ze.

-Wycher, over de 6 gekleurde planten schilderijen

WAT VINDEN MIJN MEDECURSISTEN?

Op de schilderles vond de ene helft ‘A song of ice’ het mooist en de andere helft ‘And Fire’. Ook op instagram was het bijna gelijk: 57% koos voor Ice en 43% voor Fire.

Deze spreekt me enorm aan. De kleuren vind ik echt geweldig en ik wil er zo in weglopen. Het is zo geheimzinnig, wat is er aan de andere kant van die boog?

-Stefanie, over A song of Ice

Ik vind die echt sterk. Het danst helemaal. Het is opgewekt en dreigend tegelijkertijd, omdat je er ook vuur in kan zien dat snel dichterbij komt.

-Frans, over And Fire

Dit vind ik dus echt een super vakantie sfeer hebben, alof je daar tussen die palmbomen door nog net het bounty strand kan zien liggen waar je een lekkere cocktail kan drinken. Heel relaxte sfeer

-Paul, over Bounty strand

Mijn favoriet is toch echt die grote kas met al die felle kleuren. Het ziet er zo kleurrijk uit, ik zou er zo willen zijn.

-Heleen, over Roze kas

HORTUS BY NIGHT ALS MIJN DOORBRAAK

Het schilderij ‘Doorbraak’ heet natuurlijk niet voor niets doorbraak. Dat is gevoelsmatig mijn favoriet, omdat het de eerste was die ik op een heel andere manier schilderde: sneller, speelser en met meer durf en lef. Gewoon gaan! Heerlijk vond ik het om op die manier bezig te zijn, in plaats van soort van gegijzeld te worden door het eindresultaat.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: HORTUS BY NIGHT – DE EERSTE RESULTATEN

Een doorbraak dus, de Hortus by Night serie. Qua manier van werken, qua ontdekken van mijn schilderstijl, qua ontwikkeling van omgaan met materiaal en technieken en qua loskomen van alle verwachtingen en doen waar ik plezier in heb. Mensen, The Fran is los!

STOFFEN, SJAALS & KUSSENS! MAAR WAAROM?

Dit blog is voor jou als jij wil weten waarom ik voor kussens, sjaals en stoffen heb gekozen (en bijvoorbeeld niet voor vloerkleden, behang of stickers). Heb je zoiets van: girl, lekker belangrijk, geef me gewoon de link zodat ik die awesome shit kan scoren, klik dan HIER. Je weet toch, I live to serve, haha!

Cool, je bent er nog! En je wilt dus graag weten waarom. De belangrijkste reden geef ik alvast: omdat ik ze zelf graag wilde hebben. Ik hou van vrolijke, kleurrijke kussens. Ik hou van zachte, zijden, glanzende sjaals met mooie patronen. En ik hou van uitgesproken stoffen met brutale patronen en kei blije kleuren. Maar ik vond nergens kussens, sjaals en stoffen zoals ik ze in mijn hoofd had. Dus. Wat doe je dan? Dan maak je ze zelf, duh!

En nu ik ze gisteren heb opgehaald en ik ze in mn handen heb, begrijp ik het pas echt. De reden waarom ik doe wat ik doe is omdat ik geloof in de positieve, inspirerende, creatieve kracht van schoonheid. (Meer daarover in mijn blogserie Origin Story of The Fran, deel 1 lees je hier). Bring it on!

Waarom stoffen, sjaals en kussens? Hier zie je alle stoffen bij elkaar van de Majorelle Collectie.

WAAROM KUSSENS?

Ik zie thuis als een plek waar je helemaal kunt ontspannen, jezelf kunt zijn en je weer kan opladen. En wat is er dan beter dan een kei vrolijk kussen waar de positieve energie vanaf spat? Daar kun je je hart aan ophalen en een sfeer mee creëren die helemaal bij jou past.

WAAROM SJAALS ?

Nou en nadat je dus thuis helemaal relaxt en ontspannen bent en nieuwe energie hebt opgedaan, is het tijd om naar buiten te gaan! Als ik mijn sjaals omdoe dan voel ik me direct mega vrolijk. Dat is hoe het werkt: je ziet je kneiter blije verschijning in de spiegel en dat is gewoon aanstekelijk! Alle bullshit ketst gewoon van je af. Dus met de sprankelende sjaals neem je de blije schoonheid met je mee de wijde wereld in!

Bij het zien van deze foto snap je denk ik wel waarom ik voor sjaals heb gekozen haha!

WAAROM STOFFEN?

En als je nog een stap verder wil gaan, dan kunnen de stralende stoffen voor jou een startpunt zijn om je eigen kunst, schoonheid en visie te creëren. Mijn stoffen zijn mijn uitnodiging aan jou om het gewoon te gaan doen! Bedenk wat je zou willen maken en ga het maken! Kleding, kussens, portemonneetjes, haarbanden, tassen, you name it! Op die manier blijft het altijd in beweging, stopt de creativiteit niet bij mij. Jij vernieuwt, verandert en ontwikkelt het en zo blijft het stromen. En dan zijn we met z’n allen een kringloop van creatieve schoonheid. Holy shit. Hoe episch is dat?!

Nou, nu weet je dus waarom. En nu wil je ze natuurlijk ook scoren. Dus hierbij nog een keer de link: see you in the Fran Zone! Heujjj!

Blauwe Varen stof per meter 100% ecologisch popeline katoen Majorelle Collectie 2019 Francine Orsel The Fran Zone

SUPERPOWERS

Superpowers: deel 3 van The Origin Story of the Fran.

Hoe mega toepasselijk is het dat ik vandaag, op de premièredag van Avengers Endgame mijn superpowers blog aan het schrijven ben! Want wow, dat heb ik lang uitgesteld. Kan ik dat wel maken, over mezelf praten als superheld en mezelf superpowers toedichten? Is dat niet een beetje teveel van het goede? Ik hoor in mijn achterhoofd de stem van mijn moeder op mijn zestiende dat ze niet meer wil dat ik mezelf The Greatest noem. Dat is slecht voor mijn karakter.

Nou, brainwave people, – en dan vooral aan alle vrouwen die dit lezen! – het is juist precies omgekeerd! Jezelf tekort doen en jezelf niet zien voor wat je werkelijk waard bent. Dát is pas slecht voor je karakter. Voor mij is het na ‘Plezier boven alles’ tijd om mijn superpowers de wereld in te gooien en om me niet langer te verstoppen achter een dertien-in-dozijn braaf alter ego Francine. Met alle Avengers in mijn kielzog die me nu mentaal aan het cheerleaden zijn: I give you The Fran!

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK INTERESSANT: DEEL 1 VAN THE ORIGIN STORY OF THE FRAN: ONDERSCHEIDENDE CREATIEVE ENERGIE

Superpowers van The Fran

HAPPY

Mijn allergrootste superpower? Dat is mijn vrolijkheid. Mijn enthousiasme. Mijn humor. Screw them if they can’t take a joke! Als er íets is dat ik goed kan, dan is het de humor van iets inzien. En daar dan ook keihard om lachen. Dingen relativeren, ridiculiseren en van een andere kant bekijken. Ik heb een mega allergie voor drama. Dus als je bij mij in de buurt komt, of je bent in mijn universum The Fran Zone, dan wordt je vanzelf vrolijk by proxy. Hoe awesome is dat?!

Misschien denk je: is dat nou een superpower? Het antwoord is: JA! Kijk maar om je heen: er is frikking óveral drama. People live on it! En ik doe daar niet aan mee. Structureel niet. En hell yeah dat dat een superpower is, want it pisses people off, big time! Heel veel mensen kunnen niet tegen zoveel blijheid. Die wantrouwen plezier, vrolijkheid en enthousiasme. ‘Daar moet iets mis mee zijn.’ Of ik moet wel heel naïef zijn of ik heb het totaal niet begrepen. Nou, guess what, ik heb het juist heel goed begrepen en my drama days are over! Whoop! Dus: HAPPY. Superpower numero uno.

BEE

Bee? Ja ‘bee’, in de vorm van ‘bij’: een bezige bij. Want mijn tweede superpower is energie! Daadkracht, getting shit done, het gewoon doen, in de actiemodus gaan. Als ik een plan heb of een doel en ik weet wat er moet gebeuren, dan doe ik het. Punt. Geen gemaar, geen gezeur, geen uitstelgedrag (behalve dus heel soms als ik blogs als deze moet schrijven 😉 ). Ik fix die shit. Je weet toch.

En dat betekent dat ik als een speer ga (of als een bij). Als het goed voelt, dan ga ik ervoor en dan ben ik niet te stoppen. Door niets en niemand niet. Gewoon gaan! Dus: BEE. Superpower nummer twee.

Superpowers The Fran: Believe in your inner Beyonce bitches

SUPERPOWERS BITCHES!

Brutaliteit bitches. Dat is nummer drie. De Engelsen hebben het prachtige woord ‘ballsy’. Dat betekent zo ongeveer gedurfd, brutaal, avontuurlijk, niet bang. Dat! Want om al je ideeën in de wereld te zetten, om te kiezen voor wat jij wil doen op de vrolijke manier waarop je dat wil doen, daarvoor heb je brutaliteit nodig. Je moet niet bang zijn om mensen voor de schenen te schoppen. Mensen die willen dat je mee doet met hun drama. Of mensen die vinden dat je veel te snel gaat met alles. Mensen die bang voor je zijn, omdat je jezelf neerzet als superheld. Of vinden dat dat slecht is voor je karakter. Om je dromen waar te maken, moet je een beetje een ‘suck on that bitches’ mentaliteit hebben. Dus: BITCHES. Superpower nummer drie.

Superpowers van The Fran

SUPERPOWERS: BEE HAPPY BITCHES

En de oplettende lezer heeft het misschien al gezien, maar als je mijn superpowers bij elkaar zet en voor een beetje opschudding zorgt, dan krijg je BEE HAPPY BITCHES! Als je nou één ding meeneemt nadat je dit blog gelezen hebt, dan hoop ik dat dat het is: bee happy bitches! Maak je droom waar, op jouw manier en hoe het jou goeddunkt. Maak in de tussentijd zoveel mogelijk domme grappen als je maar kunt bedenken en verkies altijd lichtvoetigheid boven drama. En als mensen commentaar hebben, dan citeer je gewoon die andere Bey: ‘Suck on my balls!’

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK INTERESSANT: DEEL 2 VAN THE ORIGIN STORY OF THE FRAN: PLEZIER BOVEN ALLES

MAJORELLE COLLECTIE

Mijn Majorelle Collectie nodigt jou uit om het leven te vieren, kleurrijk en uitgesproken. Doe je mee?

Stoffen met hartverwarmende, verzadigde kleuren en dessins waar je kleding van kan maken. Zodat je kan dansen in je eigen Majorelle feestjurk.

Zachte zijden sjaals met kleurrijke botanische patronen. Je bent direct een feestelijke, exotische vlinder als je daarmee rond danst.

Vrolijke kussens die staan te popelen om bij jou thuis een oase van kleur te creëren.

Maak kennis met mijn Majorelle collectie!

Wat past het beste bij jou?

Waar word jij blij van?

Zijn het de kussens waar jij na een dag werken je hart aan kunt ophalen. Zie jij jezelf al door de stad lopen met een kleurrijke sjaal op de eerste dag van de lente. Of krijg jij nu al allemaal creatieve ideeën bij het zien van de verschillende stoffen per meter?

Wat het ook is: de Majorelle collectie heeft voor iedere kleurrijke vrouw, voor ieder vrolijk interieur en voor iedere energieke creatieveling wat wils! Dus, wat kies jij?

MAJORELLE COLLECTIE COMING SOON

Vanaf 1 mei 2019 kan iedereen in de Fran Zone een maand lang pre-orders plaatsen via mijn Etsy shop, dat betekent: extra voordelig jouw unieke Majorelle kussen, sjaal of stof en toffe deals (zoals 10% korting of 1+1 gratis, zodat je er ook meteen eentje voor je vriendin kunt scoren).

Enter The Fran Zone hieronder en je krijgt ook meteen The Fran Magazine van dit seizoen in je mailbox. De kleur van deze lente is lila.

Meer weten? Lees Lila: de kleur van de lente en ontdek met welke kunstenaressen je deze editie kan kennismaken, naar welke mooie tuin ik je dit seizoen meeneem en welke creatieve ondernemer je deze keer gaat inspireren.

* indicates required